Motivujte se správně a zůstaňte u cvičení. Takhle to zvládnete!

Motivace je hybná síla, která vás požene kupředu, i když se vám už bude zdát, že nemůžete. Ta, společně s pevnou vůlí, vám pomůže k oné dlouhodobé změně životního stylu, kterou s sebou hubnutí a sportování nese.

Motivujte se správně k dosahování svých cílů.

Začít s cvičením je mnohdy rozhodnutí víceméně spontánní, které přijde po jednom nechtěném pohledu do zrcadla. Jenomže, jak u takového rozhodnutí potom vytrvat? To, co vypadalo zpočátku jednoduše, se ukazuje jenom složitější, než jste předpokládali. Musíte vynakládat nějakou sílu, čas, energii a trpělivost, abyste se ve svém snažení posunovali kupředu. A právě to po několika trénincích začne otravovat, stejně jako neobjevující se výsledky. Rozhodnutí spojená se cvičením obecně bývají ta nejporušovanější. Vy se ale takovému zklamání můžete vyhnout, když se budete správně motivovat – podívejte se, jak na to!

 

Přílišná očekávání, špatná motivace

Žádných deset kilo za týden, ani úbytky desítky centimetrů po dvou dnech se opravdu konat nebudou. Stejně jako vy nebudete schopní dodržovat cvičební plán, který zahrnuje každodenní dvouhodinové posilování, ačkoliv předtím jste na pravidelné cvičení zvyklí nebyli. Buďte realisté ve svých očekáváních, zázračné diety ani úžasné posilovací stroje vás do vašeho cíle nedonesou na zádech během chvíle. Jde o to, že hubnutí a sportování je změna životního stylu, nikoliv krátkodobé pozměnění, od kterého se po dosažení cíle vrátíte zpět k původním návykům. Pokud chcete, aby vaše proměna byla trvalého charakteru, vykašlete se na zkratky, které vás akorát svedou na scestí. Namotivujte se k opravdové změně a nevzdávejte to ve chvíli, kdy se objeví první překážka, jako je malý úbytek váhy, únava nebo bolest svalů.

 

  • Zvolte si správně cíl

Podle jednoduché „chytré“ pomůcky si stanovte cíle, kterých opravdu můžete dosáhnout. Podle tzv. metody SMART, by takový cíl měl být konkrétní, měřitelný, dosažitelný, realistický a také termínovaný. To znamená, že nejdříve byste si měli rozhodnout, kolik kilogramů chcete zhubnout či o kolik centimetrů chcete změnit své partie. Následně byste se měli zamyslet, jak dosahování cíle budete měřit. Bude to váhou? Metrem? Či procenty tělesného tuku? Cíl by měl být reálný, jak již bylo řečeno výše a pro vás konkrétně dosažitelný. Na závěr si stanovte, dokdy chcete svého cíle dosáhnout.

 

  • Udělejte si cvičení příjemné

Pokud cvičíte vyloženě s odporem, takový přístup se bude podepisovat i na vašich výsledcích. Zamyslete se nad tím, jestli si nemůžete své pohybové aktivity nějak zpříjemnit, abyste se na ně doslova těšili. Co třeba vyběhnout do nového terénu a objevit dosud neviděná panoramata? Nebo si k posilování či jinému cvičení v posilovně pustit oblíbenou hudbu, která vás vždycky napumpuje energií? Co zapojit do cvičení i netradiční cviky, jako jsou salta, přemety, apod.? Nebo zkusit nějakou novou aktivitu? Hubnout lze mnoha různými způsoby, třeba jste dosud pouze neobjevili to pravé pro vás.

Při cvičení si pusťte například oblíbenou hudbu.
  • Odměňujte se

Jestliže pro vás cvičení představuje pouze otravnou část, doplňte ho něčím, co vám nakonec toto utrpení osladí. Ale ne doslovně. Určitě se po cvičení neodměňujte dortíkem nebo jinou sladkostí. Ani nezdravá a mastná jídla nejsou dobrou volbou. Odměnou vám mohou být i zdravá jídla, která nenaruší váš jídelníček nebo to vlastně ani nemusí být ve výsledku jídlo. Za každé posilování si dejte do sklenice padesátikorunu a potom si za naspořenou částku kupte něco, co vás potěší. Nebo si za každý trénink pusťte jeden díl svého oblíbeného seriálu. Zkrátka si najděte na cvičení i něco pozitivního.

 

  • Cvičení jako rutina

Ačkoliv zpočátku se vám bude zdát, že dojít na každé další cvičení je snad těžší a těžší, vězte, že vaše tělo si na to pomalu zvyká a vytváří si na cvičení návyk. Poprvé se vám může stát, že přeceníte své síly a svaly vás budou bolet ještě dva další dny, ale pokud vás to neodradí od dalšího cvičení, uvidíte sami, že už se podobná situace nebude opakovat. A to ne proto, že byste polevili, ale protože vaše tělo si začne na pohyb zvykat a už to pro něj nebude představovat problém. Zařaďte si cvičení do svého týdenního rozvrhu nebo si sestavte vlastní plán, kde si další zvládnuté cvičení budete moci odškrtnout.

Každé další vyběhnutí bude snadnější a snadnější.