Pochutnejte si na chia semínkách a zbavte se nadbytečných kil

Chia semínka jsou považovaná za významný zdroj energie a zdraví. Ve své surové podobě černých zrníček ale nejsou příliš chutná. Podívejte se na lepší způsob, jak si na chia semínkách pochutnat.

Receptů na chia semínka je hodně.

Drobná černá semínka, která jsou v mnoha ohledech podobná máku, ale ve zdravotních účincích ho rozhodně předčí. Pocházejí z Šalvěje hispánské, což je bylina, řazená do čeledi hluchavkovitých, která roste v horách Střední Ameriky. Už původní obyvatelé Ameriky tuto rostlinku znali a s jejími semínky obchodovali. Znalost chia semínek je doložena jak u Aztéků, tak Mayů nebo Inků. Samotné pojmenování „chia“ v překladu z mayštiny znamená „síla“ a aztécké slovo „chian“ zase „olejnatý“. Chia semínka jsou dnes považována za superpotravinu díky svým účinkům na naše zdraví a organismus.

 

Pro koho jsou chia semínka vhodná

Chia jsou velmi univerzální a rozhodně nejsou určena jenom pro skálopevné zastánce zdravé výživy. Obsahují mnoho látek a minerálů, jako je například vysoký podíl vápníku, antioxidantů, železa, omega-3 mastných kyselin, bílkovin, selenu či hořčíku. Jejich konzumace je vhodná pro:

  • Diabetiky

Chia semínka zpomalují uvolňování cukru do krve, čímž umožňují jeho regulaci. Postupné uvolňování je bezpečné pro diabetiky, kteří tak mohou jíst i sladké s obsahem chia semínek. Ta totiž vytváří mez mezi cukry a trávícími enzymy, takže nedochází k žádným vysokým výkyvům hladiny krevního cukru.

  • Jedince s celiakií

Ačkoliv jsou chia semínka obrovským zdrojem vlákniny a bílkovin, neobsahují žádný lepek. Proto jsou vhodnou náhradou za pšenici, žito, ječmen, ovesné vločky či další potraviny s obsahem lepku, které ale zároveň tělu dodávají vlákninu.

  • Dietáře

Chia semínka mají vysokou absorpční schopnost. Dokážou do sebe nasát velké množství vody, přičemž po jejím přijetí následně nabobtnají. Takto zvětšená semínka dokážou zasytit a omezit tak nejen pocit hladu, ale také snížit chuť na sladké.

Chia jsou vhodná i pro diabetiky.

Univerzálnost chia semínek

Vzhledem k tomu, že chia semínka nemají žádnou výraznou chuť, lze je konzumovat téměř v jakékoliv podobě. Mnohem přirozenější je pro nás je jíst namočená, neboť tak snadněji uvolní všechny živiny. Tato volba je ale čistě na vás. Chia semínka můžete konzumovat jako:

  • Chia pudink

Jedná se asi o nejznámější způsob konzumace chia semínek. Chia si připravte do hrníčku nebo větší sklenice a zalijte je mlékem. Pro dochucení můžete přidat namísto běžného mléka kokosové, dále lze přidat med, rozmačkaný banán či jiné ovoce nebo sirup. Po přibližně 10-ti minutách semínka nabobtnají a pudink bude hotový.

  • Syrová semínka

Pokud vám nevadí semínka křoupat, můžete si je snadno přidat v jejich syrové podobě do salátu, ovesné kaše nebo třeba do muffinů.

Semínka lze jíst i syrová.
  • Mouka z chia

Jestliže máte doma mlýnek nebo drtič, který zvládne namlet najemno, potom můžete chia semínka zpracovat na mouku. Z ní potom můžete připravovat různé zdravé recepty.

  • Nápoj

Ať už přidáte chia semínka do obyčejné vody nebo zdravého smoothie, neuděláte chybu. Pouze si dávejte pozor, abyste toho stihli z vody vypít co nejvíce, než se vám promění na gel.

Smoothie s chia semínky je chutné.
  • Univerzální gel z chia

Pokud smícháte chia semínka s vodou a necháte je ve sklenici odstát, dostanete směs podobnou gelu. Tu můžete konzumovat v její syrové podobě nebo ji lze přidávat do receptů, salátů, nápojů, apod.