Závody Formule 1 letos stíhá jedna rána za druhou. Kvůli obavám z koronaviru se ruší jeden závod za druhým a letošní sezona vlastně ještě ani neodstartovala. Ani jeden závod se zatím nejel a ty, které jsou plánovány, se postupně ruší, nebo se odkládají. Je jasné, že pokud se letos nakonec pojede, rozhodně se nebude moci mluvit o plnohodnotné sezoně, ale spíše o jakési osekané a omezené verzi, kdy se uskuteční pouze pár závodů.
Týmy spolupracují
Vzhledem k současné situaci je rivalita mezi jednotlivými týmy mnohem menší než dříve a tak začínají spolupracovat a řešit současnou situaci, která nastala. Mezi tuto spolupráci patří třeba i to, že se vzdávají tradiční letní pauzy a místo ní si odsouhlasili, že by se mohly odjet některé z předchozích závodů. Tedy za předpokladu, že riziko spojené s koronavirem poleví a bude moci závody uskutečnit. Nejde ale o jedinou spolupráci, jelikož dohoda mezi týmy a zároveň i mezi vedením závodů se týká i nových pravidel.
Nová pravidla se odkládají
Už příští rok měla začít platit nový pravidla, která se týkají jak jednotlivých monopostů F1, tak se týkají také finanční stránky jednotlivých týmů. Tyto úpravy měly příští rok přinést mnohem větší vyrovnanost, aby závody Formule 1 nebyly jednotvárné a aby nebyly v režii pouze některých, tedy nejbohatších a technicky nejvyspělejších týmů.
Pro řadu stájí tyto pravidla znamenají poměrně výrazné změny, a to i na svých vozech. K tomu mělo dojít tak, aby v příští sezoně vše vyhovovalo novým pravidlům. Nakonec došlo k tomu, že se uvedení v platnost těchto nových pravidel odsouvá, jelikož pro týmy by nutné změny znamenaly velké finanční ztráty, které by pro některé stáje mohly být klidně i likvidační.
Příští sezona se stejnými monoposty
Odložení nových plánovaných pravidel přináší to, že příští sezona se podle aktuální dohody pojede na stejných monopostech, které mají jednotlivé stáje připravené na letošní sezonu. To by jim mělo pomoci snížit ztráty, které z této nepovedené a vlastně zatím ani neodstartované sezony plynou. S tímto novým nařízením, které vzniklo i určitou domluvou souvisí to, že by týmy na svých monopostech neměly nijak pracovat a na příští sezonu by je tedy neměly nijak upravovat.
Stáj McLaren dostala výjimku
Jedinou stájí, která však v dané situaci dostala výjimku, je McLaren. Ten může na následující rok svůj monopost upravovat. To nejdříve hlavně mezi fanoušky vyvolalo řadu otázek a vlnu nevole, proč zrovna tato stáj dostala výjimku a zda to pro ni nakonec nebude určitá konkurenční výhoda. Vysvětlení, proč byla výjimka udělena, se však dostavilo záhy.
Stáj McLaren totiž v současné době využívá motory Renault. Ty má využívat ještě v letošní sezoně. Od té příští má být ale všechno jinak a stáj bude využívat motory Mercedes. Vše je už dlouhou dobu domluveno, naplánováno a vrátit se ještě příští rok k motorům Renault v podstatě není možné. A tak stáj potřebuje provést úpravy na svém voze právě proto, aby v něm mohla začít používat nové motory Mercedes. Proto tato výjimka. Ta byla udělena zcela logicky, protože bez ní by v podstatě bylo nemožné, aby McLaren následující sezonu nastoupil.
Uvidíme závody Formule 1 ještě letos?
To je otázka, kterou si kladou nejenom fanoušci, ale kladou si ji i jednotlivé stáje, stejně jako i pořadatelé Grand Prix. Co je zatím jisté, to je fakt, že Velká cena Austrálie a Velká cena Monaka byli definitivně zrušeny. Letos se nepojedou. Další závody byly zatím odloženy a tak se u nich bude jednat, zda a kdy se odjedou. Zatím nejbližší termín závodů podle kalendáře je naplánován na 14. června, kdy se má jet Velká cena Kanady. I o té se ale bude vzhledem k bezpečnostní situaci dále jednat. Pokud hrozba koronavirové epidemie do té doby pomine, tak to bude v letošní sezoně první Grand Prix, která se odjede.