Kokosový olej a jeho pravý vliv na zdraví. Dříve byl vyzdvihován jako zázračný lék, dnes upadá v nemilost

Zdroj fotografie: Pixabay

Kokosový olej byl nejprve nepřítelem, potom byl vyzdvihován jako zázračný lék a superpotraviny. Nyní zase upadá v nemilost.

Kokosový olej obsahuje více než 80% nasycených tuků, které jsou spojovány s vyššími hladinami cholesterolu, což je rizikový faktor pro srdeční choroby. Kokosový olej olej má tedy více nasycených tuků než máslo nebo sádlo. Existují však určité důkazy, že nasycené tuky v kokosovém oleji nezvyšují hladinu cholesterolu. Polovinu jeho tuku tvoří kyselina laurová, která podle všeho nezvyšuje špatný cholesterol stejně jako jiné. Naopak může zvyšovat hladinu dobrého cholesterolu. Účinek na cholesterol je tedy neutrální.

Byl oblíbený i u veganů

Kokosový olej byl považovaný za zdravý tuk a lze jej používat ve veganských pokrmech. To z něj dělá velmi oblíbený tuk. Odborníci však poukazují na studie, které srovnávají kokosový olej s jinými tuky a oleji (jako je například olivový olej). Tyto průzkumy bohužel dokazují, že kokosový olej zvyšuje špatný cholesterol a také poznamenávají, že neexistují pozitivní účinky tohoto oleje na zdraví. Původní tezi tedy vyvrací. Kde je tedy pravda?

Zdroj fotografie: Pixabay

Pokud máte kokosový olej rádi, používejte ho dál. Určitě však používejte i jiné oleje jako olivový nebo řepkový. Na rozdíl od kokosového je u nich prokázané, že jsou zdravé pro srdce. Vždy, když budete kokosový olej používat však myslete na to, že některá tvrzení o něm jsou příliš dobrá na to, aby to byla pravda. Existuje například mnoho tvrzení o kokosovém oleji a hubnutí.

Pomáhá kokosový olej při hubnutí nebo nemocích?

O hubnutí se ve spojitosti s olejem hovořilo z toho důvodu, že obsahuje triglyceridy se středním řetězcem. V některých výzkumech bylo zjištěno, že jsou spalovány rychleji než jiné tuky. Ale tyto studie používají čistý triglyceridový olej, zatímco kokosový olej má jen asi 20% tohoto oleje. Neexistují ani žádné důkazy o tom, že kokosový olej má dobrý vliv na Alzheimerovu chorobu nebo cukrovku.

Zdroj fotografie: Pixabay

Pamatujte si, že použití kokosového oleje v receptu neznamená, že daný recept bude díky tomu zdravý. Stejně jako všechny tuky je kokosový olej kalorický. Tím pádem určitě zázračně nezmění sušenky nebo další podobné pokrmy na zdravé jídlo. Dezert stále zůstane dezertem bez ohledu na to s jakým olejem či tukem ho uděláte. Vždy tedy myslete na to, že veškeré tuky bychom měli používat s mírou.