Láká vás běhání v zimě? Podívejte se, jaké jsou klady a na co si dát pozor

Běhání v zimě mnohé odrazuje, přitom je snadnější než v létě, a tudíž vhodné jak pro běžce, tak začátečníky. Ověřte si, že neexistuje špatného počasí, pouze špatného oblečení a nechte se vylákat do terénu i během zimních měsíců.

Běhání v zimě vás nadchne.

Běhání v současnosti stále platí za jeden z nejoblíbenějších sportů. Dělat ho může kdokoliv, lze běhat téměř kdekoliv a v podstatě na to nepotřebujete nic moc vybavení. Ať už začátečníky nebo pokročilé, ale mnohdy odrazuje běhání během podzimním a zimních měsíců, kdy je venku sychravěji nebo dokonce sněží či mrzne. Přitom právě takové počasí představuje z mnoha ohledů právě na běhání výhodu. Musíte se sice na běh v zimě připravit, než vyrazíte reálně do terénu, ale uvidíte sami, že pozitiva nad negativy rozhodně převažují.

 

Výhody běhání v zimě

  • Tolik se nezpotíte

Jakmile teploty venku přesáhnou dvacet stupňů, běhání začíná být náročnější. V létě se výrazněji potíte, špatně vidíte na cestu, páchnete více než obvykle. V zimě se vám nic takového nemůže stát. Tedy za předpokladu, že zvolíte správné prodyšné oblečení, které odvádí pot z těla.

  • Bude se vám lépe dýchat

Letní dny jsou výrazně horké, noci parné a dusné. Při běhu se těžko dýchá, vzduch se na vás lepí a vy sotva popadáte dech. Při běhu v zimě budete do plic dostávat vlhký studený vzduch, který se dýchá mnohem snadněji a zároveň i příjemněji.

  • Budete otužilejší

Díky pravidelnému běhání v chladu si vaše tělo vytvoří silnější imunitní systém, takže budete otužilejší a méně náchylní k nemocem. Což je rozhodně mnohem lákavější varianta toho, jak se udržet fit i během chladnějších měsíců než docházet na cvičení do posilovny, kde každý druhý přechází chřipku.

Při volbě správného oblečení se nenachladíte.

Negativa běhání v zimě

  • Riziko prochladnutí

Pokud se obáváte, že při běhání venku se okamžitě nachladíte, vaše obavy jsou částečně namístě. Ano, to se stát může, ale pouze za předpokladu, že se špatně obléknete. Z hlediska šatníku je zkrátka nutnost se na běhání v zimě připravit. Oblečení byste měli vrstvit a to tak, že si obléknete několik vrstev tenkých, spíše než dvě vrstvy tlusté. Spodní vrstva by měla rozhodně být z funkčního materiálu, který bude odvádět dostatečně pot. Jinak by ten na vás zůstával, došlo by k prochladnutí a obávanému nachlazení. Musíte počítat s tím, že při běhání se zahřejete, proto byste měli odcházet z domu v takovém oblečení, aby vám bylo pouze mírně chladno. Při běhání nezapomínejte ani na teplé rukavice, ponožky, čepici a šálu či kuklu – ochráníte si tak místa, odkud uniká nejvíce tepla.

  • Nutnost volby vhodného okruhu

Především v případě, že za běžných okolností běháte v terénu, budete muset zhodnotit podmínky vašeho okruhu. Počítejte s tím, že v zimě je dříve tma, tudíž pokud budete běhat odpoledne či večer, najděte si spíše okruh s osvětlením, popřípadě se dovybavte čelovkou. Vaše oblečení by mělo obsahovat reflexní prvky, abyste byli dobře viditelní.

Při běhání v terénu musíte zvolit schůdnou variantu.

Připravte se na běhání

Běhání v zimě vyžaduje speciální výbavu. Nejenom výše zmíněné oblečení, ale také boty musíte uzpůsobit tomu, co vás venku čeká. Například protiskluzová podrážka by měla představovat z hlediska náledí samozřejmost. Pozor dávejte i na běhání v terénu v klasických běžeckých botách, které snadno navlhnou a riziko prochlazení je opět ve hře. Lepším řešením jsou v tomto případě krosovky či univerzální kombinace.

Dále byste se před vyběhnutím do zimy vždycky měli rozehřát, aby se vaše tělo připravilo na zátěž. Jedná se o nutnost především pro ty, kteří s běháním v zimě začínají, protože jejich organismus na takový šok není připraven a mohlo by dojít k snadnému prochlazení a přetažení.