Loprais: S Tatrovkou jsem udělal šest kotrmelců. Na Dakaru také přes noc uvízl v močálu

Na Dakaru zažil Karel Loprais těžké havárie i řadu bizarních příhod. Třeba jako když musel v Africe s Tatrou nocovat v močálu.

i Zdroj fotografie: Tatra Trucks
                   

Bezpochyby patří mezi legendy Dakaru. Tento slavný závod šestkrát vyhrát, čtyřikrát dojel druhý a jednou bral i pomyslný bronz. Karel Loprais začínal jako zkušební řidič v Tatře Kopřivnice, právě on testoval první kamion pro Dakar. Zatímco LIAZ startoval poprvé v roce 1985, Tatra zažila premiéru až v následném ročníku a Loprais u toho nemohl chybět. S třínápravovým speciálem ale závod kvůli diskvalifikaci nedokončil.

Noc v močálu

K této diskvalifikaci se váže zajímavý příběh. Máte Dakar spojený s pouští, skalami a pískem? Jenže v Africe si posádky užily i jiné „radovánky“. Třeba uvíznutí v močálech. V předposlední etapě řešily obě československé Tatry defekty a dostala se před ně řada vozů, které následně zapadly v močálech. Navíc nebylo možné je objet. „Kabina byla pod vodou, takže se nedivím, že tam ta auta před námi zapadla. Čekali jsme do rána, protože to bylo na bažině. Stačilo se opřít o auto a celé se houpalo. To máte strach udělat krok, abyste někde nezapadl. Ráno jsme si to prošli, projeli jsme to a pak jsme vytahovali ty zapadlé kamiony,“ popsal Karel Loprais.

Tatra, se kterou jel Karel Loprais Dakar v roce 1986, se dočkala renovace.
iZdroj fotografie: Tatra Trucks

Jenže kvůli pomoci soupeřům nestihl Loprais start do závěrečné etapy. „Přijeli jsme do cíle, který tam vlastně už nebyl,“ dodal. Kromě řady úspěchů zažil na Dakaru také hodně hořké konce. Třeba když se v předposlední etapě v roce 1991 dostal do vedení, v závěrečném dějství ho zastavil propálený píst a následná penalizace znamenala odsun na čtvrté místo.

Tatra šestá celkově

Ze všech úspěchů si Karel Loprais nejvíce váží triumfu z roku 1994. Tehdy se závod poprvé a naposledy uskutečnil na trase Paříž – Dakar – Paříž. „Tam jsme startovali s novou Tatrou a v celkovém pořadí jsme skončili na šestém místě, což se dodnes nikomu nepodařilo zopakovat,“ připomněl Monsieur Dakar v HausboTalku. S touto „hasičskou“ variantou Tatry 815 startoval Karel Loprais celkem třikrát. Výsledky? Dva celkové triumfy a jedno druhé místo.

Vedle velkých úspěchů stojí také to nejhorší, co ostravský rodák na Dakaru zažil. „V roce 2003 se mi podařilo s Tatrovkou udělat šest kotrmelců. To byl nejhorší zážitek, měl jsem problém s poraněním páteře,“ uvedl Karel Loprais. Další nehoda s obdobnými zdravotními následky pak v roce 2006 ukončila jeho závodní kariéru. Monsieur Dakar zemřel 30. prosince 2021, na jeho úspěchy navazuje jeho synovec Aleš, který letos dojel mezi kamiony celkově druhý.

Jak vzpomínáte na úspěchy Karla Lopraise?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Jan Vildmon

Zobrazit další články