Nedostatek spánku vás může odrovnat. Podívejte se, co všechno způsobuje nevyspání

Spánek je stejně jako jídlo, voda nebo vzduch pro náš organismus nezbytný. Vykonáváme ho každý den a bez něj bychom na sobě pociťovali nejen únavu, ale také některé zdravotní komplikace. Toto všechno může způsobit chronické nedodržování spánkového režimu.

Spánek pro naše tělo důležitý.

Spánek představuje útlumově-relaxační fázi organismu, která nám zabere téměř jednu třetinu života. Už jen z toho je patrné, jak velmi důležitý spánek pro nás je. Během spánku dochází k regeneraci nejen našich fyzických, ale také psychických sil. Vliv má rovněž i na naše celkové zdraví a tělesnou pohodu. Jeho kvalita a kvantita mají dopad na některé biochemické procesy, které se odehrávají v našem těle, a proto je nutné, aby spánek dosahoval určitých hodnot. Pro dospělé jedince se obecně doporučuje 8 hodin spánku denně, avšak mnoho jedinců má limity trochu jiné. Ať už jsou ty vaše jakékoliv, jakmile jich přestanete dosahovat, dojde ke spánkovému deficitu, který může vážně ohrozit vaše zdraví.

 

Co spánek dává a jeho nedostatek bere

Jak již bylo řečeno výše, spánek má vliv na biochemické procesy v těle a je hodnotný pro regeneraci. Konkrétně během spaní dochází k anabolickému metabolismu bílkovin, uvolňování růstového hormonu a regeneraci imunitního systému. Význam má spánek pro všechny jedince, pro ty, co chtějí ale budovat svaly o to větší. Regenerace po cvičení je téměř stejně důležitá jako cvičení samotné, protože vlivem uvolňování růstového hormonu rostou i svaly. Kromě toho je potlačováno produkování hormonu kortizolu, jehož působením se nám v těle ukládají tuky. A co tedy způsobuje dlouhodobé nevyspání a spánkový deficit?

  • Narušení imunity, a tedy i náchylnosti k různým onemocněním.
  • Psychické změny, náladovost, podrážděnost, výkyvy.
  • Omezená regenerace svalstva, vedoucí ke ztrátě fyzické výkonnosti a obecně úbytku sil.
  • Pokles energie, kterou si tělo kompenzuje prokrastinací.
  • Snižuje se chuť jídlu téměř až k nechutenství.
  • Zvyšuje se chuť na sytá, mastná a kalorická jídla, která v krátkém čase dodají hodně energie.
  • Snižuje se výkonnost činnosti mozku.
  • Zpomalení reflexů, které mohou zapříčinit nehodu.
  • Celková únava.
  • Zhoršení paměti a koncentrace.
Únava a přepracovanost jsou jenom některé dopady spánkového deficitu.

Nutnost regenerace po sportování

Obzvlášť během intenzivního tréninku, během kterého dochází k narušení svalových vláken potřebuje tělo čas, aby tato mikroporanění zacelilo. Obvykle tato regenerace svalů trvá 24 až 48 hodin, podle míry předchozí zátěže a vaší regenerační schopnosti. Během této doby by daná svalová skupina neměla být příliš namáhaná, aby nedošlo k větším poraněním. Nejlepším řešením pro správné zhojení svalů, a tedy i jejich zvětšování, je kvalitní spánek, během kterého dochází k naprostému svalovému klidu.

Nedostatek odpočinku po tréninku se může negativně projevit.

Jak na kvalitní spánek

Kvantita neboli to, jak dlouho máte spánkem strávit, již bylo zmíněno. Ovšem kvalita spánku je rovněž velmi důležitá. Kvalitního spánku dosáhnete, pokud budete každý den chodit spát pravidelně v určitou hodinu, přičemž své tělo na spánek připravíte. To znamená, že nebudete konzumovat alkohol ani kofein, přejídat se nebo jíst mastná a tučná jídla. Spánek by měl být vykonáván pouze ve vhodném oblečení, ve kterém je vám pohodlně a neškrtí vás. Jak toto oblečení, tak lůžkoviny je nutné pravidelně prát. Další vlastností kvalitní spánku je, že ho praktikujete v temné místnosti, kde lze větrat a neruší vás tam hluk zvnějšku. Postel, na které spíte, by měla odpovídat vašim potřebám, neměla by být proleželá či jinak nepohodlná a nevhodná.

Spát byste měli v tmavé místnosti, kde vás nic nebude rušit.