Kvůli stresu tloustneme. Těchto 10 antistresových bylinek vám uleví

Úzkosti a stres způsobené dnešním hektickým světem jsou stále běžnější. Mnozí je léčí silnými antidepresivy či jinými léky na předpis, ale příroda má rovněž na tyto zdravotní nepříjemnosti svou vlastní odpověď.

Bylinky si také umí poradit s depresemi a úzkostí.

Přibírání na váze, úzkost, deprese, strach, problémy se spánkem, špatná paměť, nervozita, podrážděnost, zažívací problémy,… To všechno jsou důsledky stresu a nervů. Antidepresiva jsou v dnešní době jedněmi z nejčastěji předepisovaných léků. Dokonce se odhaduje, že jedna čtvrtina populace trpí psychickými problémy a mnoho z nich je zahání právě léky. Ty ale mohou mít na naše zdraví i nepříjemné dopady.

 

Léky na úzkost a stres

Jak již bylo řečeno, léky na léčbu psychických stavů jsou užívány velmi často. Jenom v Americe se předpokládá, že téměř tři čtvrtě obyvatel denně polyká nějaký prášek na předpis. A dokonce polovina užívá až dva léky denně! Přitom léky na předpis mohou mít celou řadu vedlejších negativních účinků. Nejčastěji se jedná o:

  • výpadky paměti
  • myšlenky na sebevraždu
  • problémy s chůzí
  • křeče
  • dezorientace a špatná koordinace
  • špatná pokožka
  • zežloutlé bělmo očí
  • těžkost jazyka spojená s nesrozumitelností mluvy
  • halucinace

 

Přírodní cesta je mnohdy ta nejlepší

I když je stres spíše civilizační nemoc, přesto je na něj příroda připravena. Mezi rostlinami nalezneme mnohé, které mají pozitivní účinky proti stresu a úzkosti.

  1. Heřmánek

Heřmánek je lék na mnoho zdravotních neduhů. Podle posledních studií dokáže mimo jiné redukovat i symptomy úzkosti. Jedinci s generalizovanou úzkostnou poruchou potvrzují, že při konzumaci heřmánkového čaje se cítí lépe. Vyzkoušejte heřmánkový čaj na noc, aby se vám lépe spalo. K zakoupení je i v podobě extraktu nebo kapslí.

  1. Levandule

Pro své účinky je velmi známá v aromaterapii, kde se používá pro uklidnění nervů. Už ve starověkém Egyptě ji přidávali do voňavek a v Řecku zase do koupelí. Léčí nespavost, nervozitu a pomáhá se soustředěním. Zmírňuje bolesti hlavy a dříve se užívala i k léčbě depresí. Levanduli lze konzumovat v podobě čaje, ale postačí i jen její vůně v difuzéru nebo vonném spreji. Přidat si ji můžete i do koupele.

Levandule je výborná i jako olej do koupele.
  1. Meduňka lékařská

Meduňka obecně uvolňuje tělo, zklidňuje nervy, zlepšuje pozornost a paměť. Rovněž je ale velmi dobrá na spánek a snížení úzkostného stavu. Výhodou je, že meduňku si klidně můžete vypěstovat doma a do čaje si ji dávat čerstvou.

  1. Mučenka

Její léčivé schopnosti spočívají v sedativních účincích. Mučenka se už po staletí připravuje v podobě čaje, který má pozitivní vliv na úzkost, hysterii, stres, záchvaty a nespavost. Podle studií by to mělo být způsobeno tím, že zvyšuje hladinu jisté kyseliny v mozku, čímž se dociluje uvolněného stavu. Jejích schopnosti lze přirovnat k léku oxazepamu.

  1. Kozlík lékařský

Kozlík se obvykle podává v podobě čaje nebo kapslí na doplnění stravy. Jeho chuť a vůně ale není zrovna dvakrát příjemná, proto jej užijte rychle a následně zapijte nebo ho užívejte v kombinaci s jinými bylinkami jako je heřmánek nebo meduňka. Kozlík je mírné sedativum, takže se vám po něm bude chtít spát, ale především vaše úzkostné stavy zmizí.

Kozlík lékařský má drobná bílo-růžová kvítka.
  1. Rozchodnice růžová

Tato bylinka reguluje aktivitu našeho nervového systému – tj. hloubku našeho dýchání, frekvenci tepu srdce, nevolnost, zimnici nebo omámenost. Kromě toho také produkuje serotonin, který navozuje pocit štěstí. Jedná se o lidovou bylinku pocházející ze Skandinávie a Číny.

  1. Vanilka

Stejně jako levandule je i vanilka často užívaná v aromaterapii. Už jenom její vůně dokáže uvolnit tělo a uklidnit nervy. Posiluje psychiku a zlepšuje náladu. Aby vanilka působila není přitom nutné ji konzumovat, postačí jenom její vůně.

Vanilka připomíná i Vánoce a slavnostní pohodu.
  1. Indický ženšen

Ashwagandha či indický ženšen je bylina, jež je součástí tradiční ayervédské medicíny. Užívá se v podobě různých doplňků stravy nebo ve formě čaje, který je ještě možná účinnější. Do povědomí se tato bylina dostala díky studii, který prokázala, že pomáhá léčit agorafobii. Snižuje totiž stres a posiluje nervový systém.

  1. Rozmarýn

Běžná součást kuchyně, a přesto tak účinná proti úzkosti. Rozmarýn lze využívat v aromaterapii nebo ho přímo konzumovat. Má vliv na naše nervové buňky, které uvolňuje. Snižuje tak napětí a přináší tak kýženou úlevu od úzkosti. Při jejím užívání ale dávejte pozor na kombinace s léky, mohlo by to mít neblahé účinky.

  1. Třezalka tečkovaná

Třezalka je velmi účinná bylinka, kterou můžete zakoupit v lékárně a konzumovat v podobě čaje nebo doplňků stravy. Výrazně uvolňuje nervové napětí. Vhodná je při depresích nebo silné úzkosti. Při jejím užívání ale dávejte pozor na konzumaci jiných léků – může ovlivňovat jejich účinnost. Především v případě hormonální antikoncepce, jejíž účinky může snižovat.

Třezalka výrazně tlumí deprese.