Trápí vás bolesti zad? Možná za to může špatné držení těla

Zapomeňte na krátkodobá řešení a zbavte se bolesti zad jednou provždy. Nápravu nesprávného držení těla můžete učinit naprosto kdykoliv, přičemž tak snadno dosáhnete vyváženého zatěžování svalů a eliminaci bolesti zad.

Bolí vás záda? Na vině může být nesprávné držení těla.

Už od dětství slýcháme, že máme stát rovně a nehrbit se. Ať už jste dobře míněné rady poslouchali nebo ne, možná vás nyní trápí nesprávné držení těla a s ním spojené bolesti zad. Tímto problémem trpí přibližně 90% populace, ale opravdu jen málokdo pátrá po příčině této bolesti. Místo toho se smíří s platbou za drahé masáže nebo rovnou wellness. Vzhledem k tomu, že ale není odstraněna základní příčina, bolesti se brzy vrací a vy se ocitáte v bludném kruhu. A přitom za vaše bolesti zad pravděpodobně může jenom špatné držení těla, které lze s trochou snahy napravit a zbavit se tak bolesti jednou provždy.

 

Jak by mělo vypadat správné držení těla

Důležité je si uvědomit, že jde o správné držení těla se všemi jeho částmi. Obvykle totiž dochází k nerovnoměrnému zatěžování jedné strany, kdy je nutné tyto svaly protahovat, a druhou méně používanou část naopak posilovat. Jedině tak můžete dosáhnout vyváženosti na obou stranách a napravit své držení těla.

  • Nohy mírně pokrčené

Chodidla by měla směřovat přímo dopředu, bez vytáčení do stran, a být mírně od sebe. Jedině díky mírnému stoji rozkročnému na šířku vaší pánve, budete mít stabilní základnu. Kolena by se neměla přetěžovat propínáním, neboť to vyvolává zátěž na klouby a vazy. Zkuste si je hlídat, aby byla mírně pokrčená.

Chodidla by měla směřovat přímo dopředu.
  • Podsazená pánev

Velmi důležitým bodem je mírně podsazená pánev. Postoj s podsazenou pánví vypadá tak, že boky jsou mírně vystrčené kupředu se staženým zadečkem. Především ženy se mohou setkat s problém při nedodržování tohoto bodu. Může se u nich rozvinout dolní zkřížený syndrom, který se projevuje výraznějším prohnutím bederní páteře. Svaly ve spodní části zad jsou zkrácené a společně s oslabenými svaly na bříšku a zadečku způsobují velké bolesti v oblasti beder. Pokud už podobným problémem trpíte, odstraňujte ho cviky prováděnými vleže, které budou zaměřené na posílení svalů na bříšku a hýždí.

 

  • Ramena v rovině

Zde dochází často k právě onomu „hrbení“. Ramena bývají předsouvána dopředu před tělo a tím vznikají kulatá záda. Pokud se k tomuto problému přidá ještě předsunutá hlava, má dotyčný člověk, co dočinění s horním zkříženým syndromem. Nad ním lze ale poměrně snadno vyhrát, a to posilováním svalů v horní části zad mezi lopatkami.

 

  • Hlava v protažení těla

Hlava by si měla nacházet na středu těla v prodloužení páteře. V podstatě lze tuto pozici přirovnat k pocitu, jako kdyby vás někdo vytahoval za vlasy nahoru. K tomu je potřeba si hlídat mírně zasunutou bradu, ale samozřejmě ne tak, aby vám vytvářela dvojitou bradu. Zatuhnutí krční páteře lze odstranit protahováním, úklonami a rotacemi hlavy.

Hlava by měla být mírně zasunutá.

Cvičením k lepšímu postoji

Většina lidí se při cvičení zaměřuje pouze na hubnutí či nabírání svalové hmoty. To, že cvičením lze odstranit bolesti zad a celkově si zlepšit kvalitu svého postoje, už bývá opomíjeno. Bohužel se tím ale daný problém pouze odsouvá do budoucnosti, nezmizí, jak by si někdo mohl myslet. Nehledě na to, že později vás uhodí s o to větší vervou. Zkuste se tedy při cvičení a posilování zamyslet i nad svým postojem a trénovat jeho správné držení.