GLOSA: Saúdskoarabské peníze ochromily fotbalový svět. Jaká je predikce budoucího vývoje nejsledovanějšího sportu pod nadvládou astronomických mezd?
Manchester United. Globální značka, jejíž logo na dresech poznává bez nadsázky celý svět. Nejúspěšnější klub anglické historie je populární na starém kontinentu, tak v nejodlehlejších částech Afriky či Asie. I proto jeho dresy po letech neúspěchů v uplynulých letech nadále patří mezi nejprodávanější fotbalové artikly. Cesta klubu z Old Trafford je však bezpochyby vydlážděna penězi, masivními investicemi a renomé velkých hvězd.
Značku se světovým dosahem totiž dnes budují právě peníze. Své o tom ví také v posledních letech hlučnější soused rudých ďáblů z modré strany Manchesteru. Když v roce 2008 přebírala Manchester City skupina investorů z Abú Zabí v čele se šejkem Mansourem pohyboval se klub na hraně první a druhé ligy. Ač měl za sebou na své poměry úspěšnou historii, o globální základně příznivců si mohl nechat jen zdát.
Neuplynuly ani dvě dekády a opak je pravdou. V dresu Manchesteru City hrají největší hvězdy svého fotbalu a předměty s novým logem klubu jdou doslova na dračku. Stejně jako u francouzského Paris Saint-Germain, které přitom vzniklo teprve v roce 1970 jako projekt skupiny tamních investorů. Faktem tak zůstává, že velké značky budují – ať u tradičnějších či novějších celků – masivní investice.
Saúdskoarabská liga se vysílá i v Česku
Právě těmi se pokouší probojovat do fotbalového světa Saúdská Arábie a její kluby. Zatím se jí to daří náramně. Osm měsíců od příchodu Cristiana Ronalda do Al Nassru lze naladit tamní nejvyšší soutěž ve většině světa včetně České republiky s tuzemskými komentátory. A není divu. Fotbal je totiž v posledních letech více a více koncentrovaný na velká jména a tradiční fanouškovský přístup, v němž přejí výhradně svému klubu nedbaje na hráče, mizí.
Soutěž, v níž se utkávají Karim Benzema, Ngolo Kanté, Fabinho, Jordan Henderson, Neymar, Cristiano Ronaldo, Roberto Firmo, Ryiad Mahrez a další právě individualizaci fandění nabízí. Saúdský měšec s penězi je navíc stále plný a v nadcházejících letech se dají jednoznačně očekávat další příchody velkých jmen. Výraznější internacionalizace navíc probíhá též v nižších patrech saúdskoarabského fotbalu a z lokálních mužstev postupně stávají více a více mezinárodní kolektivy. Tak jako u Manchesteru United.
Proto se nedivme, pokud naše vnoučata budou oblékat dres Al Nassru, Al Ittihadu či Al Hilalu se svou oblíbenou hvězdičkou na zádech. Saúdy sice v nadcházejících letech čeká dlouhá cesta: mnozí před nimi však ukázali, že není nemožná. Ve fotbalovém světě totiž vládnou peníze a ten, kdo jich má nejvíce.