Fanoušci Velké pardubické pamatují hodně děsivých karambolů hlavně na Taxisově příkopu. Žokeje letos čeká na nejobtížnější překážce velká novinka.
Vše je v plném proudu. Nejslavnější závod se blíží. Už v neděli se poběží 134. ročník Velké pardubické. Její trať se poslední dny pečlivě připravuje. Dělají se tam například „jízdní pruhy“ k nejobtížnější překážce, Velkému Taxisovu příkopu. Ty by měly žokejům pomoct hlavně v orientaci. Jsou vytyčené kolmo na Taxis.
Jízdní pruhy na Velké pardubické
„Máme tady stroj, který propichuje dráhu, připravuje nájezd na Taxis. Udělají se tam takové proužky, a když koně cválají k překážce, pěkně je to navede. Jsou to takové jízdní pruhy jako na silnici, jsou asi metr a půl široké,“ řekl pro ČTK Václav Žižka, správce dráhy na Velké pardubické.
K Taxisovu příkopu jako podle pravítka! Tým správce drahy Velké pardubické @dostihypce V. Žižky (🎥) právě „kreslí“ na trávu cca 1, 5 m široké pruhy kolmo k překážce. Některým jezdcům to prý pomůže Taxis správně najet a překonat. Podobně postupoval Žižkův předchůdce J. Janda (+). pic.twitter.com/80IbISOZCz
— Vlastimil Weiner (@VlastimilWeiner) October 8, 2024
Pomůže tahle revoluční novinka bezpečnějšímu průběhu obávaného skoku? „Myslím, že ty jízdní pruhy žokejové ze sedla v té rychlosti tolik nevidí. Taxisův příkop se nedá skákat úplně napřímo, skákali byste do lesíka. Kdo chce mít bezproblémový nájezd na Irskou lavici, která pak následuje, tak musí skákat trochu zešikma,“ poznamenal Jaroslav Müller, ředitel Dostihového spolku.
Na trati je celkem 31 překážek
Práce na úpravu trati Velké pardubické začaly týden po čtvrté kvalifikaci a trvají asi tři týdny. „I když údržba dráhy je nekonečný proces v celé sezoně,“ podotkl Žižka. Překážek je na trase závodu 31, dostih měří 6900 metrů. Dráhu ještě čeká schválení komisaři Jockey Clubu. „Nejzásadnější úpravou je pokácení topolů v zahrádkách, byly staré,“ doplnil Žižka.
Ve středu 9. října uvede Česká pošta do prodeje nový příležitostný poštovní aršík se třemi známkami v hodnotě 27, 31 a 33 korun Stavba závodiště a první ročník Velké Pardubické.
Více: https://t.co/A0CQlPL38y#ceskaposta #znamky #postovniznamky #filatelie #filatelista pic.twitter.com/BxQ5Y61GJI— Česká pošta, s.p. (@Ceska_posta_sp) October 8, 2024
V září hodně závodiště potrápily vydatné deště. Tvořily se laguny v oranicích a uprostřed travnatých ploch. Voda se v oranicích stále drží a mohla by také ovlivnit průběh Velké pardubické. „Po deštích se zvýšila hladina spodní vody a nechce dolů. Proti normálu je o 30 centimetrů výš. Z oranic vodu odčerpáváme průběžně pomocí plovoucího čerpadla,“ dodal Žižka před prestižním závodem, který letos slaví výročí 150 let od prvního ročníku. Ten se konal v roce 1874.
Na SportechŽivě jsme také psali o vážné nemoci kapitána české hokejové reprezentace.