Potřebujete opravdu užívat probiotika pro zdravý chod trávicího systému?

Zdroj fotografie: Pixabay

Znáte to. Nemoc. Antibiotika. Při druhém kole si říkáte, že váš trávicí systém se na to asi příliš tvářit nebude. Proto začnete užívat probiotika.

Možná se vám ulevilo. Můžete však s jistotou říci, že se zmírnili zažívací potíže potom, co jste začali užívat probiotika? Jste si jisti, že vám opravdu pomáhají? Přestože byla probiotika zkoumána velmi často, stále ještě nejsou úplně pochopené. Jisté je jedno, probiotické doplňky obsahují živé, zdravé bakterie.

Probiotika pomáhají střevům

Každý, kdo probiotika používá věří, že pokud tyto bakterie naplní střeva, vytlačí nezdravé bakterie, které způsobují nevolnost. Užívání probiotik během léčby antibiotiky může být opravdu prospěšné. Probiotika nahradí dobré bakterie, které léky vytlačí. Navíc některé průzkumy tvrdí, že udržování zdravé rovnováhy mikrobů ve vašich střevech může pomoci celkově posílit imunitní systém.

Probiotika byla studována jako možná léčba průjmu, syndromu dráždivého tračníku, zánětlivého onemocnění střev a dokonce i ekzému a zubního kazu. Výsledky ukazují, že jsou skvělé pro zmírnění průjmu (vyvolaný infekcí a antibiotiky) a příznaky IBS. Problém je v tom, že existuje mnoho různých kmenů zdravých bakterií a ne všechny jsou účinné. A probiotické doplňky nejsou dobře regulované – nepodléhají takových pravidlům jako léčiva. Tudíž nikdy nevíte, co za své peníze dostanete a zda vám probiotika opravdu pomohou.

Co byste tedy měli dělat?

Ideální je vždy jejich použití konzultovat s lékařem, který jejich užívání posoudí. Pravděpodobně vám však probiotika neuškodí. Pro většinu zdravých lidí jsou probiotika bezpečná a mají jen málo vedlejších účinků. Při jejich nakupování hledejte konkrétní kmen a počet organismů. Mezi nejběžnější patří Lactobacills a Bifidobacterium. Probiotika pak uchovávejte na suchém a tmavém místě, pokud není potřeba je uložit do chladničky. Při používání si dávejte pozor na datum spotřeby, protože počet bakterií v průběhu čau klesá.

Zdroj fotografie: Pixabay

Pořád váháte, zda si tedy probiotika koupit? Pokud nechcete investovat finance do nejistého výsledku doplňků stravy, zkuste jíst více potravin, které probiotika obsahují. Jsou to třeba jogurty se živými a aktivními kulturami, kysané zelí kyselé okurky ve slaném nálevu nebo kefír. Tyto potraviny mají jedno velké plus. nejen, že obsahují prospěšné bakterie, ale navíc také další vitamíny a živiny. Tudíž jak se říká, při jejich konzumaci zabijete dvě mouchy jednou ranou.