Nízkotučné nebo plnotučné? Které výrobky jsou ve výsledku pro organismus zdravější

Zdroj fotografie: Pixabay

Proč jsou rady ohledně stravování tak frustrující? Protože se často rozchází a protiřečí si. Jednou platí to a podruhé je to naopak.

Vezměte si mléčné výrobky. Mnoho let nám bylo vtloukáno do hlavy, že zdravé jsou jen ty nízkotučné nebo ideálně odtučněné. Najednou je to však naopak. Někteří vědci a dietologové nám tvrdí, že plnotučné výrobky nejsou zase tak špatné. Ba právě naopak. Pro naše zdraví by nakonec mohli být tou nejlepší možnou volbou.

Snížený příjem nasycených tuků

Důvodem, proč jsou nízkotučné výrobky stále ještě některými lidmi doporučované, je snížení příjmu nasycených tuků. O těch se tvrdí, že zvyšují cholesterol a riziko srdečních onemocnění. Poslední dobou se tyto závěry výzkumů zpochybňují. Vědci v jedné ze studií měřili cirkulující hladiny mléčných mastných kyselin v krvi lidí ve věku 65 let a starších. Lidé, kteří měli vyšší hladiny těchto tuků, neměli v následujících 13 letech větší riziko ischemické choroby srdeční. Ve skutečnosti měli lidé nižší riziko úmrtí na cévní mozkovou příhodu.

Zdroj fotografie: Pixabay

Výhody se však mohou rozšířit i na vaši hmotnost. Ve studii s více než 8 000 ženami ve věku 45 a více let, které měly normální váhu, přibraly ty, kteří přijímaly více mléčných výrobků s vysokým obsahem tuku, během příštích tří let méně ve srovnání s těmi, které se rozhodly pro mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku. Zdá se to zcela nelogické vzhledem k tomu, že jsou plnotučné výrobky plné tuku a kalorií. Tyto výrobky však obsahují také určitý druh prospěšných tuků a také další živiny jako je vitamín D, draslík a vápník.

Více vás naplní a nemáte rychle hlad

Je také možné, že jednou z výhod je, že vás plnotučné výrobky více zaplní. Z toho důvodu jste dříve plnější a nemáte tak často pocit hladu. Nebo naopak, nepřejídáte se. Co si tedy příště koupit? Plnotučný nebo nízkotučný produkt? Vyberte si ten druh, který vám zkrátka více chutná. V každém případě však mléčné výrobky konzumujte střídmě a s rozumem, stejně jako všechny ostatní potraviny.

Zdroj fotografie: Pixabay

Ideální je dát si například plnotučný bílý jogurt s ovocem nebo ořechy. Určitě vašemu tělu neprospěje, pokud si dáte přeslazený ovocný nebo čokoládový jogurt. Pokud dáte přeci jen přednost nízkotučným produktům, buďte si jistí, že obsahuje zhruba stejné množství vápníku, draslíku a vitamínů. Nevěřte tomu, že mléko bez tuku není zdravé nebo tomu, že snad obsahuje přidaný cukr. Ať už si vyberete jakkoli, přeji dobrou chuť.