Jak přirozeně zvýšit metabolismus pro rychlejší spalování tuků a kalorií

Zdroj fotografie: Unsplash

O mnoho dietách jste jistě slyšeli, že posílí metabolismus. Je však pravda, že díky dietě bude vaše tělo kalorie spalovat rychleji.

Metabolický proces zahrnuje složitou síť hormonů a enzymů, které nejen přeměňují jídlo na palivo, ale také ovlivňují, jak efektivně toto palivo spalujete. Na to, jak rychle spalujete kalorie, má vliv váš věk (metabolismus přirozeně po 40 letech zpomaluje přibližně o 5% za deset let); vaše pohlaví (muži obvykle v klidu spalují více kalorií než ženy); a podíl štíhlé tělesné hmotnosti (čím více svalů máte, tím vyšší je váš metabolismus). A v kategorii „život není vždycky fér“ hraje roli dědičnost.

I bez genů jde rychleji spalovat

Pokud jste se nenarodili s rychlým spalováním ve vínku, nevadí. Existují možnosti, jak zvýšit schopnost svého těla spalovat kalorie rychleji. Hlavní je samozřejmě cvičení. Cvičením budujete svaly a sval urychluje metabolismus. Protože tělo pracuje efektivněji, rychleji zpracovává jídlo. Kromě cvičení existuje několik strategií, které jsou podložené vědeckými studiemi. Ty vám pomohou zvýšit rychlost metabolismu.

Zdroj fotografie: Pixabay

Přidejte koření. Výzkum zjistil, že kapsaicin, bioaktivní sloučenina, která dělá červené papriky pálivými, může oživit váš metabolismus a zároveň vám pomůže cítit se plný. Studie zjistily, že konzumace 10 gramů červeného pepře (což odpovídá 30 mg kapsaicinu), má za následek 25% zvýšení metabolismu ihned po jeho konzumaci. Pálivá omáčka, feferonky, zázvor, hřebíček, kajenský pepř, koriandr, bobkové listy a suchá hořčice obsahují tuto kapacitu pro zvýšení metabolismu.

Pomůže kofein a hydratace

Káva čaj i jiné kofeinové nízkokalorické nápoje vám mohou pomoci se spalováním. Ve skutečnosti může kofein zvýšit váš metabolismus až tři hodiny po jeho konzumaci. S kofeinem to však nepřehánějte pokud vám způsobuje nervozitu nebo vám způsobuje nespavost. Pro většinu osob jsou snesitelné maximálně čtyři šálky denně. Při konzumaci kofeinu i bez něj si dejte pozor na hydrataci. Dehydratace totiž snižuje rychlost metabolismu o 2%. Ti, kteří více pijí také rychleji spalují, nezapomínejte tedy na pitný režim.

Zdroj fotografie: Pixabay

Skvělou strategií je také jíst častěji. Ne více, ale častěji. Malá a častá jídla pomáhají udržovat váš metabolismus na vysoké úrovni. To znamená, že spálíte celkově více kalorií. Když máte mezi jednotlivými jídly dlouhou pauzu, metabolismus se zpomalí, aby tuto přestávku mezi pokrmy vyrovnal. Pokud tedy jíte velké porce málo často, organizmus funguje jako byste hladověli a zadržuje kalorie. Kvůli tomu se vám pak může obtížněji hubnout nebo si udržet váhu. Ideální je tedy jídlo nevynechávat, vaší postavě to dlouhodobě určitě neprospěje.