Sportovní výživa? Zaměřte se na proteiny a komplexní sacharidy! – SportyŽivě

Sportovní výživa? Zaměřte se na proteiny a komplexní sacharidy!

                   

Sportujete? Pak se zřejmě snažíte i o správný jídelníček. Víte, jak by měl vypadat? Poradíme vám!

Správná sportovní výživa je založená na dostatečném přísunu živin. Zdaleka však nejde jen o stravu jako takovou, ale i o její složení, množství a správné načasování.

Základem jsou bílkoviny a sacharidy

Tělo sportovce si v první řadě žádá stravu pravidelnou, a to minimálně pětkrát denně v menších porcích složených z bílkovin (proteinů) a tzv. komplexních sacharidů neboli škrobů. Obzvláště proteiny jsou v jídelníčku sportovce nesmírně důležité. Podporují růst svalové hmoty a v těle fungují i jako efektivní spalovače tuků. Napomáhají však i regeneraci a prospívají i šlachám a kloubům.

Omezte sladká a tučná jídla

Vhodná je tak konzumace drůbežího i králičího masa, ryb, vajec, mléčných výrobků a luštěnin. Zdrojem komplexních sacharidů pak jsou celozrnné potraviny, rýže, ovoce a zelenina. Každý sportovec by dále měl ze svého jídelníčku eliminovat sladká a tučná jídla. Bez tuku to však také nepůjde. Nezdravé tuky ale nahraďte těmi zdravými v ořeších, avokádu a kvalitních olejích (olivový, lněný). Samotné množství pak závisí na energetickém výdeji sportovce. Čím větší sportovní výkon máte za sebou, tím více kalorií můžete přijmout.

Vsaďte na doplňky stravy

Pokud to se sportem myslíte opravdu vážně, popřípadě rozhodnete-li se vydat na dráhu profesionálního sportovce, doporučujeme proteiny užívat ve formě doplňků stravy. Na trhu se setkáte s různými druhy těchto přípravků. E-shop fitnessprotebe.cz například nabízí přípravky s různým množstvím bílkovin stejně jako přípravky syrovátkové, vícesložkové, noční, hydrolyzované, rostlinné, vaječné. Jaký přípravek zvolit? To záleží především na stupni zátěže, které své tělo vystavujete.

Vybírejte s výživovým specialistou

Jde-li vám primárně o svalový nárůst hmoty, doporučujeme proteiny s minimálně pětašedesátiprodentním množstvím bílkovin. Silovým sportovcům jsou obecně doporučovány proteiny s obsahem bílkovin ve výší 85 % i vyšším. Veganům jsou dále doporučovány přípravky rostlinné a těm, kteří preferují rychlý nástup účinku přípravku, lze doporučit proteiny hydrolyzované. Konkrétní produkt ideálně zvolte po konzultaci se sportovním výživovým specialistou.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (82%) 167 hlasů
Nahlásit chybu
AutoŽivě.cz
Zastaví váš automobil uprostřed cesty, pokud vám náhle dojde AdBlue kapalina?
ArmádníZpravodaj.cz
Saddam Husajn pohřbil do písku vlastní letectvo. Vojenská lest, nebo jen diktátorská paranoia?
Události247.cz
Česko začne očkovat třetí dávkou vakcíny. Podle dat z Izraele má ale většina lidí po jejím podání vedlejší účinky
VědaŽivě.cz
Míváte noční můry? Pokud je to některý z následujících motivů, rozhodně ho neignorujte