Těchto 10 potravin vám okamžitě posílí imunitu

Imunita neboli odolnost našeho těla vůči škodlivým vlivům z našeho okolí, představuje velmi důležitou funkci našeho těla. Když nefunguje správně, budete se často potýkat s nemocemi a zdravotními problémy. Podívejte se, jak tělu pomoci k větší obranyschopnosti konzumací těchto potravin.

Jste často nemocní? Posilte svou imunitu.

Imunita neboli obranyschopnost našeho těla je velmi důležitá schopnost organismu, odolávat špatným vlivům pocházejícím z vnějšího prostředí. Tato obranná linie je ale u každého jinak silná, zatímco někdo není nemocný téměř vůbec, jiného skolí jediné kýchnutí v jeho okolí. Odolnost těla lze ale vlastním přispěním posílit a utužit. Pokud tedy býváte často nemocní a už vás to unavuje, podívejte se, jak můžete svému tělu pomoci, aby bylo silnější a umělo se lépe bránit. A tyto potraviny vám v tom budou nápomocné.

 

  1. Citróny, pomeranče, grepy a mandarinky

Jednoduše lze říct, že se jedná o všechny citrusové plody, protože ty obsahují vysoké procento vitamínu C. A ten, jak je známo, je při oslabení imunitního systému velmi důležitý. Konzumace citrusů je tedy dobrou volbou, a to především proto, že mají přirozené antibakteriální a protizánětlivé účinky. Kromě toho přispívají našemu tělu antioxidanty, které chrání buňky našeho těla před působením oxidačního stresu.

Nejen grepy, ale všechny citrusy jsou plné vitamínu C.
  1. Zázvor

Zázvor je vysoce protizánětlivý, a to díky obsahu účinné látky gingerolu. Kromě zánětu, vás ochrání před bakteriemi, plísněmi a kvasinkami. Kromě toho uklidňuje podrážděný žaludek, takže ulevuje od nevolnosti a zvracení. Nejlepší je konzumovat ho v čaji ať už v sušené nebo čerstvé podobě. Jelikož je výrazně aromatický a opravdu silný, dávejte si ho jen malé množství.

 

  1. Houby

Na imunitu je velmi účinná houba shiitake, kterou najdete jako součást především japonské kuchyně. Pokud je to pro vás až moc exotické, zkuste alespoň hlívu ústřičnou, která už ani u nás není tak neznámá. Pěstovat ji můžete dokonce i doma. Oba druhy těchto hub obsahují mnoho antioxidantů, které naše tělo posilují.

Houby shiitake nejsou v naší kuchyni tolik známé, ale jsou velmi vhodné pro posílení imunity.
  1. Batáty

Sladké brambory jsou sice běžné k dostání v obchodech, ale přesto se nejedná o každodenně používanou surovinu v naší kuchyni. Mají atypickou nasládlou chuť, která nechutná každému. Přesto ale obsahují velké množství beta karotenu a vitamínu A. Obě tyto látky pomáhají zvyšovat výkonnost imunitního systému především v boji proti infekcím.

 

  1. Česnek

Asi nejznámější přírodní antibiotikum nesmí v tomto výčtu rozhodně chybět. Hlavním důvodem účinnosti česneku je látka alicin, která umí vybičovat buňky imunitního systému k výraznější a lepší odpovědi na chřipku a další onemocnění. Díky česneku tak budete doslova imunní vůči plísním, infekcím, bakteriím a virům. Nejvíce vám česnek svou sílu předá, když jej budete jíst v syrové podobě, ale pokud to nedokážete, udělejte si alespoň silný česnečku.

 

  1. Ryby

Že jsou ryby zdraví prospěšné a měli bychom je konzumovat co možná nejčastěji, to většina z vás ví. Jenomže ne všichni mají takové možnosti, užívat si ryby na talíři víckrát jak jednou týdně. Pokud i vy patří do této skupiny, potom se zaměřte na zvýšenou konzumaci ryb alespoň v zimním období. Díky obsahu vitamínu D, omega 3 mastným kyselinám a dalším látkám, totiž představují skvělý způsob, jak si udržet nemoci od těla.

 

  1. Bobulovité ovoce

Borůvky, brusinky, maliny a ostružiny mohou posílit vaši imunitu preventivně nebo je lze ve zvýšené míře zařadit do jídelníčku až přímo při nachlazení. Jejich účinek je opět dán vysokým obsahem vitamínu C, který společně s dalšími látkami zvyšuje obranyschopnost organismu.

Bobulovité ovoce obsahuje vysoké procento vitamínu C.
  1. Potraviny s vlákninou

Vláknina je velmi obtížně stravitelná, takže ve své nezměněné podobě dojde až do střeva, kde se jí živí bakterie. Ty bakterie, které jsou základním stavebním kamenem naší imunity. Aby měly dostatek potravy a poté byly silné v boji proti nemocem, musíte konzumovat dostatek potravin bohatých na vlákninu. Jedná se například o kysané zelí, kefír, acidofilní mléko, jogurty, smetanu, ovoce, zeleninu a celozrnné obiloviny a výrobky z nich. Každý den byste měli sníst cca 30 gramů vlákniny.

 

  1. Semena a ořechy

Aby byl organismus silný a uměl se ubránit, potřebuje v dostatečném množství přijímat nejen vitamíny, ale také některé minerály. Velké množství jich najdeme v ořeších a semenech. Jedná se například o selen, měď, hořčík či zinek, které podporují důležité enzymy, jež mají vliv na některé metabolické dráhy. V kešu oříšcích a dýňových semínkách najdete zinek, měď zase doplníte z mandlí a sezamových semínek.

 

  1. Vývar jako od babičky

Ne nadarmo se vždy při nemoci vaří silné kuřecí nebo hovězí vývary. I ty totiž mají nezanedbatelný vliv na posilování lidské imunity. Obzvlášť, jedná-li se o pravý kvalitní vývar s velkou porcí zeleniny – taková polévka nejenom zahřeje duši, ale vyživí i naše tělo. Mnoha studiemi bylo prokázáno, že vývar obsahuje látku karnosin, která umí bojovat s chřipkou a nachlazením v raném stádiu.

Silný vývar se spoustou zeleniny pomůže proti chřipce.