Existuje něco jako zdravý cukr? Je lepší hnědý, bílý nebo kokosový? – SportyŽivě

Existuje něco jako zdravý cukr? Je lepší hnědý, bílý nebo kokosový?

                   

Neustále slýcháme o rizicích stravy s vysokým obsahem cukru. Bohužel však okolo cukru kolují jisté dezinformace, znáte je? Čemu věřit a čemu ne?




Jednou z dezinformací je představa, že pokud si vyberete zdravé sladidlo místo bílého cukru, je to v pořádku a vašemu tělu takové sladidlo neškodí. Mnoho lidí miluje sladkosti a tak si přejí, aby to byla pravda, ale prostě není. Přinášíme vám tedy fakta, která je třeba vědět ohledně sladkostí a různých sladidel.

Hnědý cukr je lepší než bílý

Není. Hnědý cukr opravdu není zdravější než bílý. Stejně jako se hnědá vejce mohou zdát zdravější než ta bílá (nejsou), hnědý cukr někdy díky své barvě projde jako zdravé sladidlo. Ve skutečnosti je hnědý cukr bílý cukr s trochou melasy přidané pro barvu a chuť. To však nepřidává další živiny ani nečiní hnědý cukr zdravým sladidlem. Pokud jste tedy svou kávu sladily hnědým cukrem pro dobrý pocit, klidně ho zase vyměňte za obyčejný bílý. Nebo raději přestaňte sladit úplně.


iZdroj fotografie: Pixabay

Další lží, která se traduje je fakt, že dezerty vyrobené z medu jsou bez cukru. Určitě jste na internetu narazili na recepty na sušenky nebo jiné dezerty bez cukru. Místo cukru je v receptu totiž med nebo melasa. Bohužel všechna tato sladidla jsou považována za přidaný cukr a ty sušenky jich budou mít pořád velké množství. Sušenky, ať už jsou slazené čímkoli jsou zkrátka nezdravé sladkosti. Další nepravdou je, že med nebo javorový sirup jsou přirozenějším sladidlem než cukr. Tak to není. Přírodní cukry jsou laktóza nebo fruktóza.

Kokosový cukr není superpotravina

Kokosový cukr se stal trendy díky tvrzením, že je zdravější než stolní cukr, který pochází z cukrové třtiny nebo cukrové řepy. Je to proto, že má nižší glykemický index (GI, míra, jak rychle jídlo ovlivňuje hladinu cukru v krvi) než bílý cukr. Ale jeho hodnota GI byla ve skutečnosti zpochybněna a oficiální web glykemického indexu ji přibližuje ke stolnímu cukru. Kokosový cukr má stejný počet kalorií a gramů cukru jako bílý cukr – a přesto na internetu tvrdí, že je nabitý živinami. To však není pravda.


iZdroj fotografie: Pixabay

Možná jste viděli melasu označovanou jako zdravé jídlo. Melasa Blackstrap sice obsahuje železo a vápník, ale je hořká a nepříliš sladká. Nesulfurovaná melasa, druh, který lidé používají při pečení, má sice nějaké živiny, ale potřebovali byste asi lžíci, abyste získali smysluplné množství, a to je asi polovina doporučeného denního limitu. Je rozumnější hledat železo a vápník v jiných potravinách. Zkrátka jíst sladká jídla a nápoje není zdravé bez oheldu na to jaké je v nich sladidlo. Každé sladidlo tedy používejte střídmě.

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 240 hlasů
Nahlásit chybu
AutoŽivě.cz
Jak správně zahřívat motor nejen v chladném období? Nesprávným postupem mu zkracujete životnost
ArmádníZpravodaj.cz
Chybná vládní zpráva vyvolala během Studené války jadernou paniku aneb Když se vědci přepočítají
Události247.cz
Ekonom Bartoň: Současná opatření jsou pouze taktická hra. Za chvíli přijde přitvrzování. Jak podle něj bude probíhat?
VědaŽivě.cz
Máte potíže se spánkem a usínáním? Pravidla používaná astronauty NASA vás dostanou do náruče Morfeovy