Učte se jména saúdských týmů. Naše vnoučata budou Al Nassr brát jako Manchester United

GLOSA: Saúdskoarabské peníze ochromily fotbalový svět. Jaká je predikce budoucího vývoje nejsledovanějšího sportu pod nadvládou astronomických mezd?

i Zdroj fotografie: Al Nassr
                   

Manchester United. Globální značka, jejíž logo na dresech poznává bez nadsázky celý svět. Nejúspěšnější klub anglické historie je populární na starém kontinentu, tak v nejodlehlejších částech Afriky či Asie. I proto jeho dresy po letech neúspěchů v uplynulých letech nadále patří mezi nejprodávanější fotbalové artikly. Cesta klubu z Old Trafford je však bezpochyby vydlážděna penězi, masivními investicemi a renomé velkých hvězd.

Značku se světovým dosahem totiž dnes budují právě peníze. Své o tom ví také v posledních letech hlučnější soused rudých ďáblů z modré strany Manchesteru. Když v roce 2008 přebírala Manchester City skupina investorů z Abú Zabí v čele se šejkem Mansourem pohyboval se klub na hraně první a druhé ligy. Ač měl za sebou na své poměry úspěšnou historii, o globální základně příznivců si mohl nechat jen zdát.

iZdroj fotografie: Manchester City FC

Neuplynuly ani dvě dekády a opak je pravdou. V dresu Manchesteru City hrají největší hvězdy svého fotbalu a předměty s novým logem klubu jdou doslova na dračku. Stejně jako u francouzského Paris Saint-Germain, které přitom vzniklo teprve v roce 1970 jako projekt skupiny tamních investorů. Faktem tak zůstává, že velké značky budují – ať u tradičnějších či novějších celků – masivní investice.

Saúdskoarabská liga se vysílá i v Česku

Právě těmi se pokouší probojovat do fotbalového světa Saúdská Arábie a její kluby. Zatím se jí to daří náramně. Osm měsíců od příchodu Cristiana Ronalda do Al Nassru lze naladit tamní nejvyšší soutěž ve většině světa včetně České republiky s tuzemskými komentátory. A není divu. Fotbal je totiž v posledních letech více a více koncentrovaný na velká jména a tradiční fanouškovský přístup, v němž přejí výhradně svému klubu nedbaje na hráče, mizí.

Soutěž, v níž se utkávají Karim Benzema, Ngolo Kanté, Fabinho, Jordan Henderson, Neymar, Cristiano Ronaldo, Roberto Firmo, Ryiad Mahrez a další právě individualizaci fandění nabízí. Saúdský měšec s penězi je navíc stále plný a v nadcházejících letech se dají jednoznačně očekávat další příchody velkých jmen. Výraznější internacionalizace navíc probíhá též v nižších patrech saúdskoarabského fotbalu a z lokálních mužstev postupně stávají více a více mezinárodní kolektivy. Tak jako u Manchesteru United.

Proto se nedivme, pokud naše vnoučata budou oblékat dres Al Nassru, Al Ittihadu či Al Hilalu se svou oblíbenou hvězdičkou na zádech. Saúdy sice v nadcházejících letech čeká dlouhá cesta: mnozí před nimi však ukázali, že není nemožná. Ve fotbalovém světě totiž vládnou peníze a ten, kdo jich má nejvíce.

Budete sledovat ligu v Saúdské Arábii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Matěj Pokorný

Zobrazit další články