Klokani mají za sebou sportovně velmi úspěšnou sezónu, ekonomicky však očekává ztrátu. Jeden z akcionářů, generální sponzor a předseda představenstva pražských Bohemians 1905 Dariusz Jakubowicz to řekl v rozhovoru pro web HlidaciPes.org. „Část našich příjmů souvisí se vstupným, s merchandisingem, z každého neodehraného domácího utkání před diváky je to ztráta 250 – 300 tisíc čistého,“ řekl.
Podle Jakubowicze kvůli koronaviru se částečně zastaví i jedna z věcí, na které jsou klokani závislí – prodej hráčů do větších klubů a zahraničí. „My rozhodně nechceme nikoho prodávat pod cenou. Takže předpokládám, že po dlouhých letech nějaká ztráta vznikne. Bavíme se o nějakých 30 milionech korun, které nám v rozpočtu chybějí,“ řekl pro investigativní web Hlídací pes. „Myslím ale, že je to jen přechodné období,“ dodal.
Ekonomika klubu z vršovického Ďolíčku je na nakupování neobroušených diamantů a jejich následnému prodeji dlouhodobě postavena. „Tak by to samozřejmě bylo optimální, ale dívat se na to takto nejde. Musíte vnímat mužstvo jako celek, sledovat to, abyste jej zásadním způsobem neoslabili. K tomu patří i výchova vlastních hráčů, což se Bohemce daří. Ekonomická rovnováha se musí nastavovat citlivě,“ přiznává otec současného ředitele klubu.
Obměny kádru? Nejsme tolik ve stresu
„Zhruba pět let zpátky jsme měli obrovské obměny kádru, začínali jsme vlastně pořád znovu, protože jsme museli řešit jen ekonomiku. V posledních letech se na to už můžeme dívat jinou optikou, nejsme tolik ve stresu, nehoníme dluhy z minulosti a tím pádem můžeme uvažovat i o tom přístupu levně koupit a dobře prodat,“ dodal.
Přesto fotbal nevnímá jako byznys, ale spíše jako nákladný koníček. „Protože tak, jak jsou nastaveny ekonomické parametry fotbalu v České republice, bez donátorů nemůže přežít. Sám jsem si na počátku nastavil nějaká pravidla a do fotbalu dáváme jako firma asi deset procent z výnosů, pohybujeme se v částce kolem deseti milionů ročně,“ dodává držitel ceny pro pražského podnikatele roku 2018.
Rodina Jakubowiczů působí v Ďolíčku déle než patnáct let, nejprve jako sponzor, poté jako akcionáři a generální partner.