Rostlinná vs. veganská strava. Jak se liší?

Zdroj fotografie: Unsplash

Registrovaný dialetik a specialista na rostlinnou stravu vysvětluje rozdíl mezi veganskou a rostlinnou stravu, včetně jejich výhod.

Pojmy veganské a rostlinné se někdy používají zaměnitelně. Nemusí však nutně znamenat totéž. Vyhledávání veganské stravy ve vyhledávači Google se za posledních pět let zvýšilo, což naznačuje, že veřejnost o tento druh stravy projevu stále větší zájem. Rovněž také vzrostla dostupnost veganských a rostlinných potravin.

Vzrost celkový prodej rostlinných potravin

Studie z roku 2019 dokázala, že prodej rostlinných potravin vzrostl o 31 %. Během samotné pandemie koronaviru se prodej rostlinných potravin zvýšil dokonce o 90 %. Jak tedy poznat, zda jde o rostlinnou nebo veganskou stravu? Veganská dieta vylučuje všechny potraviny na živočišné bázi. Lidé, kteří dodržují veganskou stravu, nejí maso, drůbež, mořské plody, vejce ani mléčné výrobky. Vegani se však vyhýbají i přísadám pocházejícím ze zvířecích zdrojů včetně medu, kolagenu a želatiny.

Zdroj fotografie: Unsplash

Veganský životní styl však přesahuje rámec jídla. Vegani žádným způsobem nepoužívají produkty pocházející ze zvířat. Nenosí tedy oblečení vyrobené z kůže, kožešiny, vlny, hedvábí nebo kašmíru. Vyhýbají se také domácím potřebám jako jsou kosmetika nebo mýdla, která jsou například testovaná na zvířatech.

Co znamená rostlinná strava?

Pojem rostlinný nemá formální definici a o jeho významu s vedou debaty. Někteří považují veganskou a rostlinnou stravu za totéž, koneckonců vegani jedí pouze rostlinnou stravu. Jiní však dodržují rostlinou stravu, ale nejsou vegani, protože používají třeba kožené věci. Rostlinná strava je také spojována s širším pojmem. Celá strava rostlinná. To je rostlinná strava s nízkým obsahem tuku, která vylučuje zpracované potraviny, i když jsou veganské. Při této dietě byste vynechali bělenou mouku, izolované rostlinné oleje či rafinovaný cukr.

Zdroj fotografie: Unsplash

Rostlinná strava je tedy dietní. Obsahuje převážně rostliny s malým nebo žádným živočišným produktem. Pokud byste dodržovali tuto dietu, váš příjem by byl asi 5 až 10 procent na bázi zvířat. To odpovídá stravě obyvatel žijících v Blue Zones , oblastech světa, kde lidé žijí nejdelší a nejzdravější život s nízkou mírou chronických onemocnění. Člověk, který dodržuje rostlinnou stravu, může občas jíst maso.