Je quinoa zdravější než rýže? Co na to odborníci?

Zdroj fotografie: Depositphotos

Quinoa versus rýže. Která bezlepková varianta je lepší? Co je pro tělo výživnější, která potravina má více kalorií, sacharidů a bílkovin?

Rýže a quinoa jsou asi nejoblíbenější přílohy k zelenině a dalším potravinám chudým na bílkoviny. Tyto potraviny mají hodně společného. Jsou zdrojem sacharidů, rychle a snadno se připraví a hodí se k velké škále nejrůznějších pokrmů, tudíž jsou úžasně variabilní. Můžete si je dát ve slané i sladké variantě.

Co je to vlastně quinoa?

Quinoa je potraviny, kterou jedí jako zrna. Proto se jí občas říká pseudocereálie. Často je považovaná za funkční jídlo. Quinoa je plná vitamínů a minerálů, a ty mohou souviset s přínosy pro zdraví nebo jako prevence nemocí. Jedním z největších lákadel quinoi je obsah bílkovin. Jde o kompletní protein, který obsahuje všech devět esenciálních aminokyseliny, které naše tělo potřebuje z potravy získat.

Zdroj fotografie: Pixabay

Má také vysoký obsah vlákniny a z toho důvodu je konzumace quinoi spojená se snížením hladiny cholesterolu a úbytkem hmotnosti. Obsahuje minerály jako hořčík, mangan, fosfor a zinek. Je přirozeně bez lepku. Další nespornou výhodou je nízký glykemický index. Tudíž udržuje správnou hladinu cukru v krvi. Zdá se tedy být ideální potravinou pro lidské tělo.

Co je rýže a v čem je přínosná?

Rýže je obilnina. Existuje několik typů rýže, které se liší svou výživovou hodnotou. Například černá a červená rýže má vysoký obsah antokyanů, pigmentů barevnosti, které bojují s oxidačním stresem v těle. Divoká rýže a hnědá rýže mají podobné výživové profily. Oba jsou dobrým zdrojem manganu, železa a vlákniny. Hnědá rýže je bohatá na lignany, které jsou spojeny se sníženým obsahem cholesterolu. nižším krevním tlakem a úbytkem hmotnosti.

Zdroj fotografie: Pixabay

Je tedy lepší quinoa nebo rýže? Je to těžké porovnat, protože existuje mnoho druhů od obou potravin. Každopádně quinoa obsahuje mnohem více bílkovin než rýže. Navíc quinoa vyhrává i pokud jde o vlákninu. Má asi o 5 gramů více vlákniny než bílá rýže a téměř o 2 gramy více než hnědá rýže. V neposlední řadě má quinoa nízký glykemický index, na rozdíl od bílé rýže, která ho má vysoký.