Často přehlížené příznaky, že během dne sedíte až moc dlouho na židli. Mají vysoce negativní dopad na vaše zdraví

Zdroj fotografie: Freepik

V dnešní době není zdlouhavé sezení ničím neobvyklým, sedíme v autě, v práci, při jídle atd. Dlouhé sezení během dne však může mít negativní dopad na naše zdraví.

V dnešní moderní době se bez sezení asi neobejdete. Mnoho prací je dnes totiž v kancelářích nebo při různých papírech a sezení je tak skoro pravidlem, stejně tak to platí i pro cestování autem a v hromadné dopravě. Taktéž mnoho různých nákupních center a obchodů nabízí spoustu možností, jak si dopřát pohodlí. Jedná se o lavičky, křesla nebo dokonce gauče šikovně rozmístěné po celém prostoru. No a sedíme většinou i doma. Sezení je tak dnes velmi častou činností. I když se to však nezdá, dlouhodobé sezení během dne může způsobit řadu nepříjemných zdravotních komplikací.

Základní příznaky

To, že dlouhé sezení neprospívá našemu zdraví je relativně známým pojmem. Když totiž delší dobu držíme tělo ve stejné pozici, neprospívá to ničemu. Nejčastěji to pocítíme na svých zádech. Pokud navíc sedíme ve špatné poloze, můžeme se připravit na nehezké bolesti. Dlouhodobým sezením navíc ochabuje svalstvo v důsledku jeho nevyužívání. Není to však ani zdaleka všechno.

Nadměrná únava

Podle nejnovější studie Dr. Amy Leightonové patří mezi příznaky dlouhodobého sezení také zvýšená únava. Přestože to může znít zvláštně, čím méně se člověk hýbe, tím může být unavenější. Opět to lehce souvisí s nečinností svalů, které se pak vyčerpají daleko snadněji. Také pohybem se naše tělo lépe okysličuje. Pokud tedy často sedíte, dochází u vás k menšímu okysličení, což také vede k větší únavě. Příznakům únavy se dá lehce předejít. Stačí například pravidelná procházka, nebo třeba krátké 20minutové cvičení několikrát za týden.

Zdroj fotografie: Depositphotos

Špatná nálada

Dlouhodobé sezení má dle odborníků také výrazný vliv na psychickou pohodu lidí. Pohyb je totiž spojen s uvolňováním neurotransmiteru a serotoninu, které jsou známější pod názvem hormon štěstí a hormon radosti. Lidé, kteří většinu dne sedí, mají menší pohybovou aktivitu, a tudíž u nich dochází k mnohem menšímu vylučován těchto hormonů. Výsledkem může být menší duševní pohoda a příznaky špatné nálady a mrzutosti se naopak zvyšují.

Zdroj fotografie: Unsplash

Zapomnětlivost

V neposlední řadě pohyb zásadně ovlivňuje také činnosti mozku, konkrétně část, která řídí paměť člověka. U lidí, kteří ve velké většině dne sedí a mají omezený pohyb bylo dokázáno, že jejich paměť neslouží tak, jako u lidí, kteří se pravidelně hýbou nebo sportují. U lidí se sedavým stylem života mnohem častěji docházelo k výpadkům paměti a k horšímu zapamatování si nových věcí. Pokud tedy víte, že v práci se nasedíte dost, zkuste ten pohyb pak dohnat někde jinde.