Letošní sezona Formule 1 má za sebou teprve tři závody a už se začíná diskutovat o podobě kalendáře pro nadcházející ročník. Tradičně říjnová VC Japonska by mohla za rok zaujmout pozici jednoho z úvodních podniků.
Jedna z divácky nejoblíbenějších tratí v kalendáři Formule 1, japonská Suzuka, by mohla opustit svůj zažitý časně podzimní termín. Pokud plány šéfa F1 Stefana Domenicaliho vyjdou, mohla by trať, kterou královna motorsportu poprvé navštívila v roce 1987, získat svou novou pozici mezi prvními závody ročníku 2024. S největší pravděpodobností a s odkazem na web grandprix.com se VC Japonska příští rok uskuteční během posledního březnového víkendu.
Na vině je uhlík a ramadán
Domenicali informoval během VC Austrálie všechny týmy o jeho vizi, která spočívá v regionalizaci jednotlivých velkých cen. Formule 1 se chce v následujících letech pokusit o výrazné změny v podobě kalendářů, což má pomoct snížit vysoké hodnoty uhlíkové stopy. Ta vzniká při obrovském množství letů z kontinentu na kontinent a zase zpátky v prostoru někdy i jednoho týdne.
Tento plán začíná nabývat praktické obrysy plánovaným přesunem VC Japonska z říjnového termínu na březnový. Nicméně dalším důvodem pro takový krok je i situace na Blízkém východě. Závody v tomto regionu se nemohou konat od 9. března do 8. dubna kvůli tamnímu náboženskému svátku ramadán. Promotéři VC Saudské Arábie tudíž požádali F1 o místo v kalendáři sezony 2024 jakožto úvodní podnik v první březnový víkend. Tím vzniká pětitýdenní prostor, který musí vyplnit velké ceny, jež by se normálně v tomto období nekonaly.
Čtyři závody v březnu
Jak přesun VC Japonska do března ovlivní podobu úvodních velkých cen sezony 2024? Jelikož se cirkus Formule 1 nemůže mezi výše zmíněným časovým intervalem pohybovat na Blízkém východě, musí sport posunout jarní velké ceny na ještě dřívější termíny. S očekávaným návratem VC Číny a potenciálním přeložením závodu na okruhu Suzuka se však plánování kalendáře v březnu znepříjemňuje.
Jelikož Austrálii nelze nikam jinam umístit, konala by se tamní velká cena 17. března po té úvodní v Saudské Arábii. Tím by odstartovala šnůra trojice závodů v třech týdnech. Piloti by nejprve navštívili Čínu, a poté by se cirkus F1 přesunul na poslední březnový víkend do Japonska. Nastal by zde však problém, a to sychravé počasí a nízké teploty, které by panovaly v tomto regionu. Nicméně ať už by vedení Formule 1 vymyslelo jakékoliv řešení, kroky královny motorsportu k více udržitelnému kalendáři jsou minimálně chvályhodné.