KOMENTÁŘ: Výše zmíněná fráze z filmu Gladiátor nejlépe vystihuje chování Mezinárodní automobilové federace (FIA) vůči fanouškům při kontroverzní VC Austrálie F1, která skončila hromadnou havárií.
Nedělní Velká cena Austrálie se zapsala do historie Formule 1 nejvyšším počtem červených vlajek v jednom závodě. Přitom až ta třetí (poslední) dávala největší smysl. Po třetím startu totiž došlo k neskutečnému chaosu, ve kterém bourala hned pětice aut. Ředitelství závodu a Mezinárodní automobilová federace (FIA) se za každou cenu chtěli vyhnout dojezdu závodu za safety carem.
Restart vs. safety car
Karma je však, jak je známo, potvora. Tak či onak, Max Verstappen triumfoval v Austrálii za zpomalovacím vozem, ačkoliv ho FIA vyvěšením druhé červené vlajky čtyři kola před koncem toužila obejít. Hned se dá vytvořit kontrast k loňskému podniku v italské Monze. Tehdy totiž závod skončil za safety carem po odstoupení jednoho z vozů v závěru velké ceny, ačkoliv teoreticky by zbyl dostatek kol pro vyvěšení červených vlajek a restartu z pevných pozic.
Jako kdyby nyní již památná VC Abú Zabí 2021 postihla svět F1, respektive její řídící orgán FIA nepopsatelným způsobem. Od tohoto závodu se vedou horlivé diskuze, jestli končit velké ceny, jako tomu bylo vždy, za safety carem, či závody přerušit a umožnit alespoň na jedno kolo jejich dojezdy pod zelenou vlajkou. FIA nicméně nejen, že nenašla správné řešení na tyto situace. Ona v zásadě neví, co vlastně od závodů F1 vůbec chce.
Chcete drama? Tady ho máte
Fanoušci dychtí po co největší porci akce na trati, kdežto tradice a vnitropolitické vření v čele s týmy míní opak. FIA se tak dostává k rozcestí, kam směřovat velké ceny F1. Logicky tento sport potřebuje vášnivé fanoušky, aby mohl byznys i nadále točit miliardami. Ale když FIA těmto fanouškům vyjde vstříc a chce je pobavit dech beroucími závěry velkých cen, hned se na ni sesype kritika za tragické řízení šampionátu a za preferování zábavy nad sportem.
Každopádně způsob, kterým FIA naložila se závěrem VC Austrálie, byl komický. Červené vlajky již primárně nereprezentují to, co kdysi. Před časem červená vlajka znamenala zásadní bezpečnostní hrozbu, která nedovolovala závodu v jeho plynulém průběhu. Ať už se jednalo o průtrž mračen nebo o opravdu hrozivě vypadající bouračku. V případě VC Austrálie využila FIA červené vlajky snad (na rozdíl od té poslední) pro všechno jiného.
Zvířata na trati
Chápu, že FIA a Formule 1 usiluje o co nejdramatičtější závody. Jenže proměnit závodní trať v gladiátorskou arénu a dvacet jezdců v rozběsněná zvířata jen pro pobavení, to je jako bychom se vraceli do starověku. FIA a F1 musí alespoň vytvořit jednoznačnou linku mezi zábavou a sportem. Jinak se F1 bude dostávat na titulní strany sportovních novin jen svými kontroverzemi a skandály. Počkat, F1 je populární zejména díky kontroverzím a skandálům. Tak asi je vše OK. Nebo není?