První triumf a hned s takovou dominancí. Před 40 lety vyhrál legendární pilot Ayrton Senna svůj premiérový závod ve formuli 1. Skoro všem nadělil kolo.
Ayrton Senna se po svém příchodu do formule 1 rychle rozkoukal, mnozí jeho agresivní styl už od první sezony v roce 1984 nenáviděli. Brazilský mladík ohromil všechny svým druhým místem při deštivém závodě v ulicích Monaka. Přitom závodil v barvách slabého Tolemanu. Experti zpozorněli a začali tohohle drzounka pozorně sledovat. Sennův čas přišel až za dalších pár měsíců, ale stálo to za to.
Senna lepší o 13 sekund v 10 kolech
Senna, který od nového ročníku závodil za Lotus, přijel do Portugalska v nedobrém rozpoložení. V prvním závodě sezóny doma v Brazílii totiž odstoupil. Ale už v tréninkových jízdách ukazoval velké věci. Druhému Alainu Prostovi nadělil více než čtyři desetiny vteřiny. „Na záda“ se mu dívali i takoví velikáni jako Niki Lauda či Keke Rosberg. Tento počin mu přinesl jeho vůbec první pole position v kariéře. V noci před závodem na okruh v Estorilu hodně napršelo. Pro Sennu evidentně žádný problém. Na vodě se vyžíval.
21. dubna 1985 to přišlo. Už start měl Senna dokonalý. A poté předvedl show, o níž se ještě dlouho mluvilo. A vlastně nadále mluví. Vypadalo to, jako by jeho monopost závodil na suché trati. Přitom se na její povrch valily další litry vody. Na rozdíl od mnoha soupeřů se vyvaroval jakýchkoliv problémů. Senna si v prvních 10 kolech vybudoval více než třináctivteřinový náskok na druhou pozici. Prostě neuvěřitelné.
Téměř všichni dostali kolo
Senna ale nepolevoval. Jako by chtěl všem jasně ukázat, ať si zvykají, že je tu nový vládce formule. V dalších 10 okruzích svou rezervu na druhé místo více než zdvojnásobil. Ostatní se jen trápili. Pozdější šampion z toho roku (1985) Prost dostal smyk na cílové rovince a následně odstoupil. Bezpečno v závodě rozhodně nebylo. Brazilský borec prý dokonce sám vyžadoval, aby byl závod kvůli horšícím se podmínkám zastaven.
Ovšem Velká cena Portugalska nadále pokračovala. Celková distance 70 kol se ani nenaplnila kvůli dvouhodinovému limitu (jelo se o tři kola méně). Senna nakonec zvítězil o více než jednu minutu před Alboretem, třetí Tambay dokonce dostal kolo. Samozřejmě i všichni ostatní. Až do své tragické smrti v roce 1994 zaznamenal Senna dalších 40 triumfů. Poprvé se stal světovým šampionem až tři roky po výhře v Estorilu. Pak už byl nezastavitelný.