Zapomeňte na cukr a oslaďte si život zdravějšími sladidly

Cukr je společně se solí nejpoužívanějším dochucovadlem v našich domácnostech. Přitom bílý cukr rozhodně není jediným sladidlem, které lze používat. Podívejte se na některé zdravější alternativy sladidel.

Sladit lze i zdravě.

Cukr je nezbytnou součástí našeho života. Přijímáme ho nejen ve sladkostech, ale také v potravinách jako je pečivo, mléko, jogurty a další. Přitom jediným přirozeným zdrojem „zdravých cukrů“ je ovoce. Tento cukr ale dnes pomineme, protože čaj nebo kávu si banánem nepřisladíte. Sladidel je kolem nás také poměrně dost a je jenom na vás, který si vyberete. Asi nejběžnější je cukr, ať už ve své bílé nebo hnědé podobě. Další možností, jak si něco přisladit, je formou melasy, medu, stévie nebo javorového sirupu. Vybírejte své sladidlo opatrně.

 

Příliš mnoho cukru nám škodí

Zatímco dříve se cukr tolik nepoužíval, dnes ho sníme až 3x více než je doporučovaná denní dávka. Na průměrného Čecha to dokonce vychází až 26 kostek cukru na den. A to už je opravdu velké množství. Některý přijímaný cukr si ani nemusíme uvědomovat, schovává se v běžných potravinách, ve kterých bychom ho ani nečekali. Proto byste si měli číst obaly kupovaných potravin a vyvarovat se těch, ve kterých se nachází příliš mnoho cukru. Ten totiž v našem těle může nadělat paseku.

Nadměrná konzumace cukru vede k:

  • překyselené organismu a snížení imunity
  • zvyšování hmotnosti
  • zvýšení hladiny cukru v krvi
  • zvýšení krevního tlaku
  • zvýšení hladiny adrenalinu, která může vést k hyperaktivitě
  • ztrátě vitamínu B, vápníku a hořčíku
Nadměrná konzumace cukru může vést až k cukrovce.

Klasické cukry

  • Bílý cukr

Jedná se o nejběžněji používané sladidlo v českých domácnostech. Je dostupný a levný a oblíbený pro svou vysokou sladivost. Stačí ho trocha, aby se hodně osladilo. Tato míra bývá ale dost často překračována a jeho vysoká konzumace vede v důsledku k výše zmiňovaným zdravotním neduhům. Nakonec může přílišné užívání cukru vést až k cukrovce. Zvyšuje se procento zubních kazů, snižuje se imunita a tělo celkově velmi rychle stárne. Tento upravený řepný cukr tedy není moc dobrou volbou.

  • Třtinový cukr

Obecně se tento druh sladidla považuje za zdravější, než je klasický bílý cukr. Ale není to zase taková pravda, takže i při konzumaci tohoto cukru si dávejte pozor. Na druhou stranu díky jinému způsobu výroby si třtinový cukr zachovává některé zdraví prospěšné látky. Jedná se například o melasu, která dává třtinovému cukru jeho charakteristickou barvu. Čím tmavší cukr je, tím více melasy obsahuje. Toto nerafinované sladidlo je tedy o malinko lepší, než klasický bílý cukr, ale i tak ho konzumujte v rozumné míře.

Hnědý cukr se považuje za zdravější, ale není to tak úplně pravda.

Náhrady cukru a sladidel

  • Melasa

První, na co si budete muset u tohoto hustého tekutého sirupu zvyknout, je jeho specifická chuť a vůně. Nemusí chutnat každému, ale rozhodně se jedná o zdravější alternativu sladidla. Melasa vzniká jako vedlejší produkt při výrobě cukru a je zdrojem některých minerálů, železa, vitamínů typu B a dalších látek.

  • Med

Velmi oblíbené sladidlo, které už mnoho z nás používá na doslazení čaje. Je vhodný proti nespavosti, na snížení krevního tlaku a proti kornatění tepen. Protože obsahuje vysoký podíl minerálů a zdravý prospěšných látek, používaný je dokonce i v kosmetickém průmyslu. Medem si ale bohužel neosladíte všechno, a především pro jeho vysokou kalorickou hodnotu to ani není úplně vhodné.

  • Stévie

Především v okruhu zdravé výživy není stévie úplně cizí pojem. Toto sladidlo je přírodního rázu, pochází z rostliny, jejíž sladkou chuť znali už staří Indiáni. Výhodou je, že stévie neobsahuje téměř žádné kalorie, takže je vhodná i v případě, že se snažíte zredukovat svou hmotnost. Rovněž ji lze užívat jako prevenci proti cukrovce nebo dalším onemocněním způsobených nadměrným konzumováním cukru. Stévie navíc snižuje chuť na sladké a podporuje správnou funkci slinivky břišní.

Stévie je přírodní cukr ze stejnojmenné rostliny.